- З ким із батьків залишити дитину, яку участь кожен із батьків повинен приймати у вихованні дитини;
- Чи завдані і в чому виражені страждання (у справах, пов’язаних з відшкодуванням морального збитку);
- Чи був обвинувачений в стані афекту ;
- Чи здатен об’єкт передбачити негативні наслідки, які трапилися в результаті його дій (бездії);
- Якою є загальна психологічна характеристика підекспертної особи (темперамент, характер, нахили, потребо-мотиваційна сфера тощо)?
- Які психічні властивості особи мають яскраво виражений характер і можуть справляти істотний вплив на її поведінку (запальність, замкненість, крайня обережність тощо)?
- Якими є домінуючі мотиви поведінки даної особи?
- Який вид пам’яті у неї є переважаючим?
- Чи могла дана особа, виходячи з її індивідуально-психологічних особливостей, сприйняти певний звук, запах, колір, швидкість руху об’єкта?
- Чи є у конкретної особи вікові та індивідуальні особливості, що можуть вплинути на об’єктивність її показань?
- Як міг вплинути психічний стан суб’єкта в момент сприйняття події на правильність сприйняття, запам’ятовування, відтворення фактів, що мають значення для справи?
- Чи могла особа, перебуваючи у певному психічному стані, передбачати наслідки своїх дій?
- Чи є у даної особи ознаки не пов’язаного з душевним захворюванням розумового відставання, і у чому вони виявляються, якими є ступінь і форма відставання?
- Чи здатний обвинувачений, враховуючи рівень і особливості його розумового розвитку, правильно розуміти значення своїх конкретних дій та їх наслідків?
- Чи міг обвинувачений, за станом його психіки, усвідомлювати значення своїх дій або керувати ними?
- Чи могла потерпіла в силу свого віку або рівня розвитку правильно розуміти характер і значення вчинюваних з нею дій і чинити опір під час посягання на її статеву недоторканність?
- Яким чином сімейна ситуація, індивідуально-психологічні особливості батьків, мотиваційні чинники вплинули на емоційний стан і психічний розвиток дитини?
- Особливої уваги і виявлення суб’єктивних факторів потребують справи, у яких особи, втягнуті в їх сферу, пов’язані з управлінням технікою. Тут бажано проведення судово-психологічної експертизи для вирішення таких питань:
- Якою є реакція даної особи на перешкоду, що раптово виникає?
- Як відбились ті чи інші об’єктивні умови на ступені уваги досліджуваного, на швидкості і точності його реакції?
- Який вплив могли справити індивідуально-психологічні особливості даної особи на її дії у незвичній обстановці, що склалася?
- Як могла вплинути втома на поведінку особи в обстановці, що склалася?
- Яким є можливий вплив тих або інших негативних емоцій (душевних переживань), що виникли у досліджуваної особи до події, на характер її дій?
У деяких випадках перед експертом-психологом ставляться питання, відповіді на які допомагають правильно оцінити показання неповнолітнього, наприклад:
- Чи відповідають показання неповнолітнього його віку та інтелектуальному розвитку?
- Яким є ступінь навіюваності допитуваного?
- Чи є підстави вважати, що неповнолітній дає показання під впливом дорослих?
- Чи володіє дана неповнолітня особа суб’єктивною можливістю правильно сприймати і оцінювати обставини, що мають значення у справі?
- Чи міг малолітній свідок (потерпілий) правильно сприймати і усвідомлювати дану конкретну подію?
- Якщо психічне здоров’я неповнолітнього не викликає сумнівів або воно встановлене судово-психіатричною експертизою, але є підстави для висновку про його розумову відсталість, то на ви-рішення судово-психологічної експертизи можуть
- бути поставлені такі питання:
- Чи є у неповнолітнього обвинуваченого (підсудного) відставання у розумовому розвитку?
- Чи міг неповнолітній зі встановленим відставанням у розвитку повною мірою усвідомлювати значення своїх дій і керувати ними?
- Чи існує відхилення у розвитку підлітка порівняно з нормальним для даного віку?
- Рівню розвитку якого віку відповідає розвиток непонолітнього?